Hankesuunnitelma
Nimi Matkailun markkinointiyhteistyön mahdollisuudet Pohjois-Skandinavian alueella, esiselvitys
Toteuttaja Lapin Matkailuelinkeinon Liitto ry
Taustaa
Pohjois-Skandinavian alue on maantieteellisesti yhtenäinen ja riittävän kokoinen matkailualue, jossa on monia yhteisiä matkailullisesti houkuttelevia piirteitä. Alueella on ainutlaatuiset luonnonolot valoilmiöineen ja vuodenaikoineen, monipuolinen luonto sekä suhteellisen hyvin toimiva infra. Alueella on myös samankaltaisia haasteita matkailun kehittämisessä, kuten saavutettavuus sekä sijoittuminen pohjoisena ja eräällä tavalla kaukana olevana osana omaa maata.
Suomessa toteutettu Pohjois-Suomen matkailun imagokampanja on onnistunut hyvin ja se kaipaa nyt yritysten vahvaa yhteistyötä, jotta imago säilyy. Matkailuinvestoinnit majoituskapasiteetteineen ovat Suomessa kohtuullisella tasolla verrattuna Pohjois-Norjaan ja – Ruotsiin, joissa majoitustiloja on vähän. Pohjoisessa Norjan ja Ruotsin puolella saavutettavuus on Suomea parempi. Ohjelmapalveluissa Pohjois-Skandinavia kokonaisuutena tarjoaa monipuolisen mahdollisuuden erilaisiin aktiviteetteihin Metsä-Lapista ja Perämeren saaristosta tunturien ja suurten jokien kautta Jäämerelle. Matkailijat kaipaavat riittävästi vaihtoehtoja ja esimerkiksi nuorten matkailutapa on menossa pitkäkestoisempaan omatoimisesti eri aktiviteeteista rakennettavaan matkailuun.
Pohjois-Skandinavian matkailuyritysten yhteisiä tavoitteita ovat mm.:
Rakentaa yhteisiä teemoja ja tuoteperheitä kansainväliseen markkinointiin nykyisille vahvoille markkina-alueille ja uusille markkina-alueille esimerkiksi Kaukoitään. Välineenä on esimerkiksi yhteinen internet-sivusto, jossa on yhteisten teemojen mukainen viestintä sekä jolla lisätään hankkeeseen mukaan lähtevien yritysten näkyvyyttä ja tuotteita.
Kehittää matkailuyritysten yhteistyötä ja verkostoitumista kolmen maan välillä. Tavoitteena on myös yhteinen sähköinen liiketoimintamalli. Pk-yritysten kilpailukyky paranee, koska yhteistyössä maiden välillä voidaan hyödyntää rajattomuutta ja limittäisiä sesonkeja.
Yritysten sitoutumiseen vaikuttaa niiden vahva rooli yhteisessä markkinoinnissa ja yhteisessä tuoteperheiden rakentamisessa. Tuoteperheisiin voidaan rakentaa monipuolisia kokonaisuuksia esimerkiksi kesämatkailu puhtaan ilman ja luonnon keskellä, talvella revontulet ja pohjoisen luonnon ihmeelliset valoilmiöt, lumirakentaminen, pohjoiskalottikierroksella Nordkapp ja matka joulupukin luokse. Vahvistetaan Euroopan ainoan alkuperäiskansallisuuden saamelaisuuden ja poronhoitokulttuurin asemaa ja näkyvyyttä matkailussa. Pohjois-Skandinavian alueella on samankaltaiset luonnonolosuhteet ja matkailun vetovoimatekijät, mutta erilaista tuotetarjontaa. Toisiaan täydentävistä tuotteista pystytään rakentamaan kaukomarkkinoille riittävän vetovoimaisia kokonaisuuksia.
Esiselvitys ja suunnitteilla oleva hanke tukee ja vahvistaa muita käynnissä olevia hankkeita alueella: Pohjoiskalotin alueella on käynnissä Interreg-hanke Kestävän matkailun verkosto Pohjoiskalotille ja Norjassa on käynnistynyt hanke Nord Cape Turnaround Port. Suunnitteilla oleva hanke jatkaa ja täydentää Lapin imago-hankkeen tuloksia. Hankkeessa toteutetaan Barentsin matkailuyhteistyöhankkeessa (BART) laaditun Action Planin ja Lapin matkailustrategian tavoitteita.
Esiselvityksen tavoitteet
– Rakentaa yhteistyöverkostoa alueen matkailuyhdistysten, matkailuyritysten ja kuntien välille sekä lisätä tietoa alueen matkailun mahdollisuuksista.
– Kartoittaa matkailualan yhteisiä kehittämistarpeita ja toimenpiteitä matkailun markkinoinnissa Pohjois-Skandinavian alueella.
– Laatia em. pohjalta laaja kolmen vuoden Interreg-rahoitteinen hankesuunnitelma + kolmen vuoden optio hankkeelle.
Esiselvityksen hankekuvaus
Varsinaisen hankkeen käynnistäminen edellyttää yhteisen näkemyksen rakentamista sen tavoitteista ja toimenpiteistä. Tätä varten tarvitaan esiselvitys. Lapin Matkailuelinkeinon Liitto ry käynnistää neuvottelut kumppanien kesken. Ensin selvitetään kumppanien visiot yhteisestä matkailumarkkinoinnista ja niistä rakennetaan yhteinen visio. Visioiden pohjalta lähdetään paloittelemaan toteuttamiskelpoisia kehittämistarpeita.
Kun matkailuorganisaatiot ovat löytäneet yhteisen linjan, sitä esitellään alueen päättäjille ja matkailuyrittäjille. Saadun palautteen pohjalta kartoitetaan uudelleen välitavoitteet ja toimintatavat, joilla yrittäjät ja kunnat voivat rakentaa yhteistyöverkoston.
Lapin Matkailuelinkeinon Liitto ry on ollut alustavasti yhteydessä Ruotsin ja Norjan pääkumppaneihin. Keskustelujen perusteella yhteistyöstä on alustavasti sovittu seuraavasti:
Pohjois-Skandinavia koetaan mielekkääksi yhtenäiseksi matkailualueeksi, jota kannattaa markkinoida yhdessä yhteisillä vahvoilla markkina-alueilla ja uusilla kaukomarkkina-alueilla esimerkiksi Kaukoidässä. Yhteistä imago- ja tuotemarkkinointia Pohjois-Skandinavian alueella lähdetään kehittämään yhdessä ja siihen haetaan hankerahoitusta:
Pohjoinen ohjelma 2014–2020 (Interreg)
Temaattinen tavoite 2. Pk-yritysten kilpailukyvyn parantaminen
Priorisoidut painopistealueet pk-yritysten välinen yhteistoiminta sekä kulttuuriset ja luovat elinkeinot
Kumppaneina yhteistyön suunnittelussa ovat:
Swedish Lapland Tourism, Ruotsi
Northern Norway Tourist Board, Norja
Lapin Matkailuelinkeinon Liitto ry, Suomi
Hankkeen reunaehdoiksi on suunniteltu alustavasti yhteisiä pelisääntöjä:
– Kumppanit hakevat omilta alueiltaan matkailuyrittäjiä ja kuntia mukaan yhteistyöhankkeeseen.
– Hankkeen johto ja hallinnointi on suomalaisen kumppanin vastuulla.
– Jokaisessa maassa on noin kahden hengen työpanos ja lisäksi ostopalveluna asiantuntijatyötä ja teknistä työtä.
– Rahallinen panostus on noin 1,5 milj. €/maa/vuosi.
– Ohjausryhmään valitaan kolme henkeä jokaisesta maasta ja heille varajäsenet.
Näistä koostuu yhteinen tahto, joka kirjoitetaan hankesuunnitelmaksi esiselvityshankkeen aikana.
Hankkeen aikataulutus
Toukokuu 2014
– Ensimmäinen asiantuntijaryhmän kokoontuminen
– Kutsutaan Ruotsin ja Norjan edustajat mukaan
– Sovitaan tarkennettu toimintasuunnitelma
– Kirjataan kaikkien pääideat ja tavoitteet yhteistyöstä
Touko-kesäkuu
– Ensimmäinen kierros kumppanien luona
– Yhteistyökumppanit kutsuvat oman maansa edustajia kokoon ja heidän kanssaan käydään läpi alustava suunnitelma ja otetaan siihen uusia näkökulmia noin 2 päivää/maa.
– Kirjoitetaan palautteiden pohjalta suunnitelma ja lähetetään se kommentointikierrokselle.
– Kootaan mukaan lähteviä matkailuyrityksiä ja kuntia verkostoon.
Elo-syyskuu
– Tiedotetaan tulevasta yhteistyömallista ja kootaan verkostoa.
– Kirjoitetaan saadun palautteen / kommenttien pohjalta suunnitelman versio 2.
– Tehdään toinen kierros kumppanien luona ja rakennetaan yhteinen tavoite.
– Vahvistetaan verkostoa, tiedotusta.
– Pidetään toinen asiantuntijaryhmän kokous yhteisen työpajan kera.
– Kumppanit allekirjoittavat kumppanisopimuksen.
– Loppuraportti, joka sisältää yhteistyöhankkeen suunnitelman
Hankeorganisaatio
Hanketta hallinnoi Lapin Matkailuelinkeinon Liitto ry ja vastuullinen johtaja on LME ry:n puheenjohtaja.
Hanke edellyttää runsaasti ideointia sekä uusien toimintamallien ja yhteistyökumppanien etsintää. Tämän vuoksi on perusteltua toteuttaa hanke parityöskentelynä:
– Projektipäällikkönä toimii yhdistyksen sihteeri Liisa Mäenpää noin kuukauden työpanoksella.
– Hankekoordinaattorina toimii yhteistyöhankkeen projektipäällikkö Katri Rantakokko Kestävän matkailun verkosto Pohjoiskalotille – hankkeesta noin kuukauden työpanoksella.
Asiantuntijaryhmä
– Matkailuyhdistyksen edustaja
– Kunnan edustaja
– Matkailuyrittäjiä LME ry:stä 3 henkilöä ja muita tarpeen mukaan
– Asiantuntijajäsen Ruotsista ja Norjasta
Tulokset
Esiselvityshankkeen aikana rakennetaan yhteistyöverkostoa ja opitaan lisää toimintatavoista eri maissa. Kartoitetaan yhteiset kehittämistarpeet ja kootaan suunnitelma kehittämistyöstä. Yhdessä näistä rakentuu Interreg-hankesuunnitelma, jolla haetaan resursseja kehittämistyöhön. Hankkeesta tiedotetaan kumppanien omien tiedotuskanavien kautta sekä mahdollisuuksien mukaan tiedotusvälineissä sekä kuntien ja matkailun alueorganisaatioiden tiedotuskanavien kautta. Hankkeesta julkaistaan loppuraportti. Hankkeen tuloksia hyödynnetään tulevassa yhteistyössä ja mm. yhteisessä kehittämishankkeessa.
Kustannus ja rahoituslaskelma
Matkailun markkinointiyhteistyön mahdollisuudet Pohjois-Skandinavian alueella |
||||
Budjettilaskelma |
||||
Henkilöstökulut |
tuntia |
a´ |
||
Projektipäällikkö |
160 |
23,00 € |
3 680,00 € |
|
sos.kulut |
33 % |
1 214,40 € |
||
Projektikoordinaattori |
160 |
19,00 € |
3 040,00 € |
|
sos.kulut |
33 % |
1 003,20 € |
||
8 960,00 € |
||||
Matkakulut |
km |
päiväraha |
||
2 matkaa Ruotsiin |
1500 |
300,00 € |
945,00 € |
|
2 matkaa Norjaan |
1800 |
300,00 € |
1 074,00 € |
|
Matkat Suomessa |
1000 |
300,00 € |
730,00 € |
|
Majoituskuluja |
2 000,00 € |
|||
4 800,00 € |
||||
Toimistokulut |
||||
viestintä |
150,00 € |
|||
tarvikkeet |
100,00 € |
250,00 € |
||
Muut |
390,00 € |
390,00 € |
||
Yhteensä |
14 400,00 € |
|||
Rahoituslaskelma |
||||
Lapin maakunnan kehittämisrahaa |
10 080,00 € |
|||
Yksityisrahoitus LME ry |
4 320,00 € |
|||
Yhteensä |
14 400,00 € |