Viime aikoina Helsingin Sanomat, Iltalehti ja YLE ovat nostaneet esiin kuinka ulkomaalaisille matkailijoille myydään Lappina kohteita, jotka eivät sijaitse Lapissa.
Tämä ilmiö herättää huolta matkailumarkkinoinnin vastuullisuudesta, eettisyydestä ja alueellisten identiteettien kunnioittamisesta.
Kun Lapin ulkopuolisia matkailukohteita markkinoidaan kansainvälisille asiakkaille Lappina, annetaan ymmärtää, että Lappi olisi vain tuote- ja palvelusisältöä ja tunnelma – riippumatta siitä, missä asiakas oikeasti on. Tämä sivuuttaa Lapin maantieteellisen määritelmän, alueidentiteetin ja kulttuuriset erityispiirteet. Lappi on selkeästi rajattu, kulttuurisesti omaleimainen, arktinen alue, jonka ainutlaatuisuutta eivät riitä kuvaamaan pelkät talvielämykset.
Markkinoinnin tulee perustua alueiden nimien todenmukaiseen käyttöön
Käytäntö, jossa toinen alue voi ottaa toisen alueen leiman, jos se tuntuu myyvän hyvin, ei ole kestävää tai vastuullista. Mediassa esitetty näkemys, ettei kansainvälinen matkailija välttämättä pohdi, sijaitseeko matkakohde maantieteellisesti Lapissa, korostaa ongelman ydintä: asiakkaan tietämättömyyttä ei tule käyttää hyödyksi.
Moni matkailija valitsee matkan Lappiin siksi, että se on juuri Lappi ainutlaatuisine koettavine asioineen: Lapin luonto ja luonnonilmiöt, napapiiri, kulttuuri, elämäntapa, poronhoito jne. Matkailussa peruslähtökohta on, että markkinointi on rehellistä ja totuudenmukaista. Suomella ei ole varaa pettää asiakkaita väärillä lupauksilla.
Lapin matkailubrändiä on rakennettu pitkäjänteisesti laajalla yhteistyöllä
Lapin matkailubrändi on rakennettu vuosikymmenten työllä, investoinneilla, markkinointipanoksilla sekä alueen yritysten ja julkisen sektorin yhteistyöllä. Kun muut alueet hyödyntävät Lapin matkailu- ja aluebrändiä ilman yhteisiä pelisääntöjä, toiminta heikentää Lapin brändipääomaa, vääristää kilpailua ja heikentää asiakkaiden luottamusta.
Jokaisella alueella on omat vahvuutensa, joiden tulee näkyä markkinoinnissa ilman alueellisen identiteetin lainaamista muualta. Suomessa eri alueet tekevät vahvaa yhteistyötä matkailun kehittämisessä ja markkinoinnissa yhdessä Visit Finlandin johdolla. Tällaista hyvää yhteistyötä haluamme tiivistää entisestään, mutta sen perustana täytyy olla eri alueiden omien identiteettien ja brändien arvostus.
Lisätiedot:
Lapin liitto: kehittämispäällikkö Satu Luiro, satu.luiro@lapinliitto.fi, p. 400 124 029
Lapin kauppakamari: johtaja Hanna Baas, hanna.baas@chamber.fi, p. 040 665 8720
Lapin matkailuelinkeinon liitto: toiminnanjohtaja Nina Forsell, nina.forsell@lme.fi p. 040 1262 996