Lapin matkailu kasvaa nopeasti, mikä lisää alueen elinvoimaa ja luo toimeentuloa, mutta myös haastaa kestävyyttä ja koettelee rakenteita. On tarpeen tarkastella matkailua ja sen vaikutuksia pitkällä aikajänteellä ja hakea ratkaisuja kestävän tulevaisuuden takaamiseksi ja yritysten tukemiseksi.
Lapin kansainvälinen matkailu on kasvanut aikana, jolloin talous monin paikoin Suomea on ollut pysähdyksissä. Haasteista huolimatta matkailu on osoittanut resilienssiä ja muuntautumiskykyä. Jotta hyvä suunta säilyy, tarvitaan strategista panostusta.
Lapin matkailuelinkeinon liitto on osatoteuttajana juuri käynnistyneessä Lappivisio- Lapin matkailun kestävä tulevaisuus ryhmähankkeessa. Hankkeessa haetaan ratkaisuja matkailun ennennäkemättömän nopean kasvun mukanaan tuomiin haasteisiin tarjoamalla foorumi eri toimijoiden vuoropuhelulle, tuottamalla kriittistä tietoa kehittämistyön pohjaksi sekä määrittelemällä yhteiset, strategiset askelmerkit toimialan tulevaisuuteen. Hankkeen avulla tuetaan Lapin elinvoimaa ja kestävän kehityksen mukaista hallittua matkailun kasvua paikallisyhteisöt huomioiden.
Hankkeen tavoitteet on muotoiltu työpaketeiksi:
- TP1: Ennustemallit ja tiedolla johtaminen/toimintaympäristön analyysi ja ennakointi Lapin matkailun tukena
- TP2: Lapin matkailun strateginen, pitkän aikavälin kehittäminen
- TP3: Kansainvälinen yhteistyö Lapin matkailun tietopohjaisen ja kestävän kehittämisen kulmakivenä
- TP 4 Viestinnästä vipuvoimaa yhteistyöhön (linkittyy työpakettien 1–3 sisältöihin)
Hanke muodostaa uuden, toimintaympäristön muutokset ja paikallisyhteisöjen tarpeet huomioivan, entistä vuorovaikutteisemman lähestymistavan Lapin matkailun strategiseen kehittämiseen. Hankkeella tuetaan tiedolla johtamista, yhteistyötä, matkailun sosiaalista hyväksyntää, klusteroitumista, parhaiden käytäntöjen hyödyntämistä ja älykästä erikoistumista. Hankkeella tuetaan myös matkailuelinkeinon kestävyyttä ja resilienssiä toimintaympäristön muuttuessa nopeastikin. Tällä hetkellä tällaisia strategisia näkymiä tai linjauksia ei ole tehty ja useat toimijat ovat tuoneet esille tarpeen yhteiselle näkemykselle. Tiedolla johtamisen tukeminen, alueellisen mallin luominen sekä menetelmien lisäävät matkailuyritysten resilienssiä ja varautumista, auttavat päätöksenteossa sekä lisäävät kilpailukykyä. Matkailun strategisten askelmerkkien määrittely varmistaa toimialan kestävän kehityksen ja parantaa siten kilpailukykyä.
Hanke on käynnissä 1.12.2025 – 30.04.2028. Sen päätoteuttaja on Lapin ammattikorkeakoulu, ja osatoteuttajina ovat mukana Lapin matkailuelinkeinoliitto, Lapin Liitto ja Lapin yliopisto. Kokonaisbudjetti on 823 632 euroa josta, EU- ja valtionrahoitusosuus on 658 904 euroa.
Hanketta rahoittaa Lapin Liitto Euroopan Aluekehitysrahastosta.